- Nom del comerç: Objectes de Regal, Cristalleries ALIER
- Adreça: Carrer Àngel Guimerà número 9, cantonada amb carrer Canonge Mulet
- Activitat: Objectes de regal, vaixelles, cristalleries, làmpades, mobles auxiliars, parament de la llar i llistes de noces
- Data d’obertura: 31-05-1966
- Data de tancament: 1994
- Anys d’activitat comercial: 28
Volem recuperar un comerç que considerem que serà recordat per molts manresans/es per la seva situació immillorable i avançada per l’època, en el xamfrà del carrer Guimerà amb el Canonge Mulet. A la meitat dels anys 60, quan es va inaugurar, el carrer Guimerà estava en expansió i no era l’eix comercial que ara coneixem. La botiga era molt espaiosa, amb tots els vidres exteriors, la qual cosa li donava molta visibilitat i lluminositat, comercialment cridava l’atenció. La premsa local de l’època es fa ressò de la inauguració anomenant la botiga com “el Palacio de los Regalos”. Entrevistem els fills dels fundadors, la Rosa Alier Vallès, nascuda a Manresa el 16 de setembre de 1959, i el Pere Alier Vallès, nascut a Manresa el 4 de desembre de 1964. Ells recorden com van ajudar la botiga, de ben joves: quan sortien d’escola a la tarda, els dissabtes tot el dia, portant paquets, endreçant, venent, col·laborant en el negoci.
Els orígens
Pere Alier provenia d’una família coneguda de comerciants del carrer dels Esquilets, Metalls Alier, i la M. Assumpció Vallès era filla i néta d’artistes músics, la família Vallès del carrer Sobrerroca.
Ens expliquen la Rosa i el Pere que, per posar el negoci en marxa, els pares s’assessoraren amb en Joan Prat, que havia treballat a Ilurohogar de Mataró, home d’experiència en el sector i que va ser l’encarregat de l’establiment durant uns anys i, junt amb els propietaris, impulsà el negoci.
Inauguració
La inauguració i l’acte de benedicció de la botiga fou a càrrec de Josep M. Gasol Almendros, canonge de la Seu i cronista de la ciutat. Els convidats van ser obsequiats amb un “vino español” i davant la botiga el públic assistent va participar d’una audició i ballada de sardanes, interpretada per la cobla La Principal de Bages.
La botiga


La botiga tenia objectes de regal, vaixelles, cristalleries, coberteries, jocs de cafè i mobles auxiliars a la planta baixa. També exhibia llums de peu amb unes pantalles molt vistoses, aplics i làmpades. A l’altell es concentraven bàsicament les llistes de noces, i a la rebotiga hi havia tot el que s’anomenava “ménage”, bateries de cuina i plàstics. La Rosa ens explica que les llistes de noces van tenir molt èxit. Quan els nuvis es casaven feien una tria d’objectes de tota mena que necessitaven per la llar, llavors els convidats i familiars, d’acord amb el pressupost, escollien els obsequis. També ens comenta la Rosa: “Pel que fa a la decoració, destacaven les porcellanes de Limoges i figures de porcellana Lladró, gerros, centres, carros de te, esmalts de qualitat, jocs de postres, jocs de cervesa, jocs d’aperitiu, etc. També introduïren una part de bijuteria d’alta gamma que tenia el proveïdor a Barcelona, de la casa Alem, i s’especialitzaren en bijuteria d’ivori.” Hem parlat amb l’Isidre Parcerisas Soler, l’últim encarregat de la botiga, i ens comenta que tingueren com a encarregats en Joan Prat a l’obertura i després en Joan Farreras. Com a dependentes, la Rosa i el Pere recorden la Glòria Garcia Guillen i l’Antònia Hernández.
Evolució del negoci
Referents manresans de l’època
Tancament
En aquest espai, quan van tancar, obrí Levi’s Pantalón i continuà en aquesta nova firma l’últim encarregat de ca l’Alier, l’Isidre Parcerisas. Després s’hi instal·la Massimo Dutti, del grup gallec Inditex, de l’any 2005 fins al 15 de febrer de 2014. Actualment hi ha la botiga Oysho, del mateix grup tèxtil, que va obrir el juliol de 2014.
- Lluïsa Font Garcia
- Quintana Torres, Antoni. Diari “Manresa”, 04-06-1966
- Blaya, Carles. “Regió7”, 24-1-2014
- Blaya, Carles, “Regió7”, 11-6-2014